"Loading..."

Junak 901 o przebiegu 130 000 km: Rozmowa z właścicielem motoroweru

Junak 901 o przebiegu 130 000 km: Rozmowa z właścicielem motoroweru

Junak przed dwoma tygodniami donosił o motorowerze Xawiera, który pokonał łącznie ponad 130 000 kilometrów. Ten wynik był dla nas sporym szokiem i powodem do ogromnej radości. Chcieliśmy się nią podzielić z obecnym właścicielem tego chyba najsłynniejszego Junaka 901 w Polsce. W prezencie postanowiliśmy podarować nowy, identyczny jednoślad 901.

Wideo pokazujące Twojego Junaka 901 o tak ogromnym przebiegu zrobił spore wrażenie w mediach. Jednak niektórzy nie wierzą w ten wynik. Możesz powiedzieć jak to się stało, że ten motorower tyle przejechał?


Xawier Lapowuchow: Odpowiedź jest bardzo prosta, mój Junak miał trzech właścicieli i każdy z nich jest moim przyjacielem, także przechodził z ręki do ręki.

Pierwszy właściciel jeździł nim cały czas, niezależnie od pogody czy pory roku, a do tego kilka razy był nim w Chorwacji. Można powiedzieć, że z niego nie zsiadał. Następny jeździł nim rekreacyjnie, także niemal każdego dnia. A ja mam go od ponad roku i używam go cały czas w pracy, gdzie wpada mi po 150 - 200 km dziennie. Junak po prostu nie stygnie. Non stop nawija kilometry po mieście.


Jaki jest rok produkcji Twojego Junaka 901?

Xawier: Rok produkcji mojego junaka to 2011 i również w tym roku został zakupiony w salonie Langer w Tychach.


Ile pokonujesz kilometrów tygodniowo? Jeździsz wyłącznie latem?

Xawier: Tygodniowo robię około 1000 km, jeżdżę nim tak samo niezależnie od warunków atmosferycznych. Junak najgorzej ma zimą, kiedy śmiga mimo śniegu, soli i deszczu. Zarówno przy -4 stopniach na termometrze jak i -15.


Liczyłeś kiedyś ile zostawiasz pieniędzy na stacji? Ile Junak 901 spala podczas Twojej eksploatacji?

Xawier: Na stacji dziennie zostawiam mniej więcej 20 zł które w przeliczeniu na paliwo dają mi około 160 km jazdy. Stąd też można wywnioskować, że przy moim sposobie jazdy Junak spala nieco ponad 2 litry benzyny na setkę. To dla mnie bardzo zadowalający rezultat. Motorower po prostu jest najtańszym środkiem transportu dla dostawcy, który robi dziennie takie przebiegi jak ja.


Jak to jest z bezawaryjnością Junaka 901? Czy to prawda, że motorower przez cały ten okres był serwisowany w jednym i tym samym miejscu?

Xawier:
Byłby w pełni bezawaryjny gdyby nie 3 kolizje, które Junak 901 zaliczył przez te ponad 4 lata. Prócz tego nie dopilnowałem odpowiedniego poziomu oleju w silniku przez co zatarłem cylinder. A no i jeszcze iskrownik - nie wytrzymał zimy i postoju pod chmurką. Prawdą jest, że motorower jest od samego początku serwisowany w jednym miejscu - w serwisie Junaka, który prowadzi Pan Andrzej. On ogarnia wszystkie przeglądy i dokonuje wymian zużytych części. Podobnie ratował Junaka po wszelkich kolizjach. Wie o nim najwięcej i ma bardzo fajne podejście do swojej pracy. Mam na myśli to, że jest bardzo zaangażowany i wkłada serce do roboty.


Dostałeś nowego Junaka 901. Już nim jeździsz? Jakie masz plany wobec niego?

Xawier: Mam już prawie mam nim 500 km przejechane. Staram się nie używać go w pracy, bo mi szkoda nowej maszyny. Zamierzam go początkowo wykorzystać aby nauczyć jeździć moją drugą połówkę, a co dalej... czas pokaże. Póki stary Junak jeszcze działa to na nim śmigam. Na szczęście wymiana motoroweru na nowy nie wiązała się z oddaniem mojego rekordzisty i po prostu mam obie 901ki.